زردک، که به آن هویج ایرانی نیز اطلاق می‌شود، یک گیاه خوشمزه و پرخاصیت است. در صورتی که زردک از کیفیت مطلوب برخوردار باشد، ریشه آن کم آبدار و شیرین‌تر از هویج فرنگی خواهد بود. این ویژگی‌ها موجب شده تا زردک در میان علاقه‌مندان به مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی، از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.اگر زردک با مربا ترکیب شود، محصول حاصل به مراتب لذیذتر از مربای هویج فرنگی خواهد بود. این امر ناشی از طعم و شیرینی خاص زردک و همچنین غنای آن از خواص درمانی متعدد در طب سنتی است. بنابراین تهیه و مصرف مربای زردک، که سرشار از خاصیت است، به عنوان یک گزینه‌ی سالم و خوشمزه پیشنهاد می‌شود.

مواد لازم

زردک۸۰۰ گرم
هویج۲۰۰ گرم
شکر۹۰۰ گرم
گلوکز۴۰ گرم
رنده پوست پرتقال۱ قاشق چایخوری

بهترین دستور پخت مربای زردک سنتی با فواید متعدد

مرحله ۱

برای تهیه مربای زردک خوشمزه و سنتی، ابتدا هویج و زردک را به خوبی بشویید و پوست آن را گرفته و با رنده درشت رنده کنید. سپس محتویات را درون قابلمه ای تفلونی یا لعابی بریزید.

مرحله ۲

بعد سه پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و دمای مناسب را تنظیم کنید تا محتویات نیم پز بشوند و بجوشند. در این مرحله شکر و گلوکز را به محتویات قابلمه بیافزایید.

مرحله ۳

با شعله متوسط و در باز ظرف، بپزید تا مروارید جوش بشود و جا بیفتد. وقتی شهد مربا به طور کامل به جوش آمد، حرارت را کم می کنید تا زردک ها به آرامی بپزد و مربا به قوام خوبی برسد.

مرحله ۴

وقتی مربا به قوام دلخواه رسید، می توانید بنا به طبع و سلیقه خود به آن گلاب، آبلیمو تازه و خلال پسته اضافه کنید. همچنین پنج دقیقه مانده به خاموش کردن شعله، پوست پرتقال را به مربا اضافه کنید.

مرحله ۵

پس از ۲ دقیقه که چند قُل خورد، شعله را خاموش کنید. وقتی مربا به طور کامل سرد شد، درون ظروف مناسبی ریخته و در یخچال نگهداری کنید.