خورشت فسنجون یا فسنجان، یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است. این خورشت ریشه و اصالت خود را در استان گیلان دارد، اما به دلیل طعم بینظیر و مطبوع آن، در اکثر مناطق کشور نیز پخته و مصرف می‌شود. در تهیه این خورشت، گوشت گیاهی (معمولاً سویا) همراه با گردو و رب انار پخته شده و طعمی بسیار لذیذ و دلپذیر به دست می‌آید. امکان تغییر طعم خورشت فسنجان با تنظیم مقدار شکر وجود دارد تا با ذائقه مصرف‌کننده هماهنگ گردد. همچنین، افزودن آب انار تازه به خورشت، می‌تواند آن را ترش و خوش‌طعم‌تر نماید. در برخی مناطق شمالی کشور، فسنجان بسیار ترش پخته می‌شود، اما در اکثر نقاط ایران، این خورشت به صورت ملس و کم‌ترش تهیه می‌گردد. برای آشنایی با روش کامل و مرحله‌به‌مرحله طبخ خورشت فسنجان با سویا، می‌توانید به سایت پختنی مراجعه کنید.

مواد لازم

گردو۲ پیمانه
سویا خشک۱ پیمانه
پیاز۲ عدد متوسط
رب انار۵ قاشق غذا خوری
زردچوبه، نمک و پودر پیازبه میزان لازم

بهترین روش پخت خورش فسنجان گیاهی با سویا

مرحله ۱

برای تهیه خورش فسنجان خوشمزه با سویا، ابتدا سویا را در آب خیس می کنیم. پس از خیس خوردن کامل، آب اضافی را گرفته و سویا را با آرد گندم، نشاسته گندم، گردو، پودر پیاز، نمک و زردچوبه مخلوط می کنیم. این مخلوط را به شکل قلقلی درآورده و در یخچال نگه می داریم.

مرحله ۲

سپس سویاهای قلقلی را در تابه سرخ می کنیم. در قابلمه ای دیگر، پیاز را تفت داده و گردوی چرخ شده را به آن اضافه می کنیم. سویاهای سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و آب می ریزیم. نمک و فلفل سیاه نیز اضافه می شود و خورش را در حرارت ملایم می پزیم تا سویاها کاملا بپزند.

مرحله ۳

در مرحله نهایی، رب انار را به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به روغن بیفتد. در صورت نیاز، کمی شکر نیز به آن اضافه می کنیم تا طعم ملس شود. خورش آماده شده را همراه با برنج سرو می کنیم.