خوراک هویج و لوبیا یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در میان آشپزهای کشور ترکیه است که با دستورالعمل‌های متنوعی تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه و مغذی، از ترکیب هویج، لوبیا و سایر مواد اولیه با طعم‌های متنوع تشکیل شده است. برای آشنایی با مراحل کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خوراک هویج و لوبیا، کاربران گرامی می‌توانند به سایت تخصصی پختنی مراجعه و دستورالعمل‌های تصویری و جامع را مشاهده نمایند.

مواد لازم

لوبیا سفید یا لوبیا عروس۲ پیمانه
هویج متوسط۴ عدد
پیاز بزرگ۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق سوپخوری
استاک سبزیجات یا آب۲ لیتر
پودر زنجبیل¼ قاشق چایخوری
روغن یا کره۱ قاشق سوپخوری
جعفری۳ قاشق سوپخوری
آب نارنج یا آب لیمو ترش تازه۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه خوراک هویج و لوبیا ترکیه ای خوشمزه

مرحله ۱

برای تهیه خوراک لوبیا و هویج خوشمزه، ابتدا لوبیای سفید یا لوبیای عروس را در یک کاسه مناسب می ریزیم و می شوییم تا گرد و غبار آن زدوده شود. سپس کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم و اجازه می دهیم لوبیا در آب بماند.

مرحله ۲

پس از ۱۲ ساعت خیساندن، آب لوبیا را ۲ بار تعویض می کنیم تا نفخ آن کاهش یابد. سپس لوبیا را در آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم.

مرحله ۳

در ادامه لوبیا را در یک قابلمه مناسب می ریزیم، استاک سبزیجات یا آب را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت کاملا بپزد و نرم شود. در این حین هویج را می شوییم، پوست آن را جدا کرده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله ۴

پیاز را نیز پوست کرده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. سپس در یک تابه روی حرارت ملایم، کره یا روغن مایع می ریزیم و پیاز خرد شده را تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه هویج خرد شده را به تابه اضافه کرده و مجددا تفت می دهیم.

مرحله ۵

رب گوجه فرنگی را به تابه حاوی هویج اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ آن باز شود. سپس مخلوط هویج را به قابلمه حاوی لوبیا اضافه کرده و هم می زنیم.

مرحله ۶

زمانی که رنگ رب گوجه فرنگی درون خوراک باز شد، آب لیمو ترش تازه و پودر زنجبیل را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خوراک بپزد و هویج نرم شود.

مرحله ۷

در پایان نمک و فلفل سیاه را به مقدار دلخواه به خوراک اضافه می کنیم. در صورت نیاز می توان بخشی از خوراک را در غذاساز پوره کرد تا غلظت آن افزایش یابد.

مرحله ۸

در نهایت سبزی جعفری را شسته، آب اضافی آن را گرفته و به صورت ریز ساطوری کرده و در ۱۰ دقیقه آخر پخت به خوراک اضافه می کنیم تا عطر جعفری آزاد شود. خوراک را در ظرف مورد نظر سرو کرده و همراه با نان تازه میل می کنیم.