خورش کدو حلوایی یا مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب فصل پاییز در فرهنگ آشپزی ایرانی است. این غذای خوشمزه و ساده پخت با استفاده از مواد اولیه متنوع و با رعایت مراحل آماده سازی و طبخ مناسب قابل تهیه می باشد. در ادامه، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ به طور مفصل ارائه خواهد شد تا خوانندگان بتوانند این غذای لذیذ پاییزی را به شکل اصولی و با دقت فراوان در منزل آماده نمایند.

مواد لازم

کدو حلوایی۱ عدد کوچک
پیاز۲ عدد
مرغ۶۰۰ گرم
رب انار ترش۲ قاشق غذاخوری
آلو خورشتی۱۲ عدد
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، دارچین و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ؛ طعم لذیذ و مجلسی

مرحله ۱

برای تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ، ابتدا کدو حلوایی را از وسط نصف کرده و تخمه های آن را خارج می کنیم. سپس پوست کدو را جدا کرده و آن را همراه با ۲ لیوان آب در یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله ۲

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده تا کدو به طور کامل بپزد. در همین حین پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و در یک قابلمه دیگر با کمی روغن تفت می دهیم تا شفاف شود.

مرحله ۳

سپس سینه مرغ را به صورت خورشتی ریز خرد کرده و به قابلمه پیاز اضافه می کنیم. گوشت مرغ را کمی تفت داده تا سرخ شود.

مرحله ۴

در ادامه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. سپس رب انار را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم.

مرحله ۵

حالا ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم آب شروع به جوشیدن کند. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کف های سفید رنگ روی سطح آب را جمع کرده و دور می ریزیم.

مرحله ۶

پس از اینکه مرغ نیمپز شد، آلوی خورشتی را می شوییم و به همراه پوره کدو حلوایی به قابلمه اضافه می کنیم. حالا باید صبر کنیم تا آب درون قابلمه تقریبا به طور کامل کشیده شده و خورش به روغن بیفتد.

مرحله ۷

در نهایت زعفران دم کرده را اضافه کرده و طعم خورش را چشیده، نمک آن را اندازه می کنیم. سپس خورش را در ظرف مورد نظر می کشیم و همراه با برنج سرو می کنیم.