شامی کباب کوبیده، که گاهی به آن کتلت کباب کوبیده نیز اطلاق می‌شود، یکی از انواع غذاهای محبوب و لذیذ ایرانی است. این غذا به دلیل مشابهت فرآیند تهیه آن با کباب کوبیده، به همین نام خوانده می‌شود. اگرچه در تهیه شامی کباب کوبیده، به جای کباب کردن مخلوط گوشت بر روی سیخ، آن را در روغن سرخ می‌کنند. این روش به دلیل سهولت انجام آن در منزل و امکان پذیری آن در هر شرایطی، مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. در ادامه، آموزش تهیه این غذای خوشمزه ایرانی را به تفصیل مشاهده خواهید کرد.

مواد لازم

گوشت قلوه گاه۶۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
سماق قرمز۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و کرهبه مقدار کافی

طرز تهیه شامی کباب کوبیده خانگی لذیذ و منحصر به فرد

مرحله ۱

برای تهیه شامی کباب کوبیده خوشمزه و خانگی، ابتدا گوشت را چرخ کرده و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. می توانیم از مخلوط گوشت گوسفندی و گوساله استفاده کنیم، اما بهترین گوشت برای این کباب، گوشت قلوه گاه گوساله است که چربی مناسبی دارد.

مرحله ۲

پیازها را پوست گرفته، شسته و با رنده ریز رنده می کنیم و آب آنها را می گیریم. سپس پیاز آب گرفته را به همراه نمک، فلفل سیاه، سماق و زعفران دم کرده به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و با دست به خوبی ورز می دهیم تا کاملا مخلوط شوند.

مرحله ۳

برای اینکه مایه شامی هنگام سرخ کردن از هم باز نشود، باید آن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با دست ورز دهیم تا چسبناک و منسجم شود. سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله ۴

پس از ۲ ساعت، کاسه را از یخچال خارج کرده و در یک تابه داغ با روغن، کتلت های گرد یا بیضی شکل را به آرامی سرخ می کنیم تا هر دو طرف آنها طلایی شود.

مرحله ۵

در صورت تمایل، می توانیم کمی کره ذوب شده به کتلت ها اضافه کنیم. همچنین می توانیم گوجه فرنگی و سیب زمینی خلالی را نیز در کنار کتلت ها سرو کنیم.