اگر در پایان یک روز سخت و طاقت فرسا، میل به آشپزی ندارید، امروز برای شما یک گزینه غذایی سبک و مقوی را آماده کرده ایم که می تواند خستگی شما را برطرف کند و انرژی تازه ای به شما ببخشد. خوراک هندی دوپیازه نخود و لوبیا چیتی، یک انتخاب عالی برای صرف ناهار یا شام محسوب می شود. این غذای خوشمزه را می توانید همراه با نان بربری یا سنگک تازه و سبزیجات معطر میل کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. جالب است بدانید که لوبیای چیتی، که به "لوبیای رومی" نیز شناخته می شود، سرشار از پروتئین بوده و همچنین منبع غنی از آهن، ویتامین C و سایر مواد معدنی محسوب می گردد. پس اگر به سلامت خود و عزیزانتان اهمیت می دهید، این خوراک مقوی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

مواد لازم

نخود۲ لیوان
لوبیا چیتی۲ لیوان
سیب زمینی۱ عدد
پیاز۳ عدد
سیر۵ حبه
زنجبیل رنده شده۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
ماست½ لیوان
ادویه گرام ماسالا۲ قاشق چایخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
فلفل قرمز۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه۱ قاشق چایخوری

عطر و طعم سنتی هندی در دوپیازه نخود و لوبیا چیتی

مرحله ۱

برای تهیه خوراک دوپیازه لوبیا چیتی و نخود به روش هندی، ابتدا باید ۵ حبه سیر را شسته و پوست آن را جدا کرده و به خوبی له کنید. سپس سه عدد پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کرده یا رنده کنید.

مرحله ۲

در این مرحله، تابه ای را روی گاز قرار داده و کف آن را با روغن چرب کنید. پیازها را در آن ریخته و خوب تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. سپس سیرها را به پیازهای درون تابه افزوده و به خوبی تفت دهید تا عطرشان بلند شود.

مرحله ۳

در این مرحله، یک قاشق زنجبیل رنده شده را روی مواد ریخته و آن را با زردچوبه، فلفل قرمز و سیاه طعم دار کنید. در نهایت دو قاشق چایخوری از ادویه گرام ماسالا و مقداری رب گوجه فرنگی را به مواد افزوده و مجددا تفت دهید.

مرحله ۴

در این مرحله، سیب زمینی و یک لیوان حبوبات پخته شده را که از قبل پوره کردید، درون تابه بریزید و به دلخواه ماست را به آن اضافه کنید. سپس باقی حبوبات را با مقداری آب درون تابه ریخته و درب آن را بگذارید تا بپزد.

مرحله ۵

در صورت تمایل میتوانید از آب حبوبات نیز برای پخته شدن خوراک استفاده کنید. هنگامی که مواد درون تابه پخته شدند، آن را از روی گاز بردارید. میزان غلظت خوراک به دلخواه خودتان است.

مرحله ۶

اگر تمایل دارید آن را با نان میل کنید بایستی خوراک غلیظ تر باشد و اگر بخواهید انرا به صورت ترید شده سرو کنید، باید آب بیشتری داشته باشد. برای تزیین این خوراک هندی خوشمزه میتوانید از لیموی تازه و سبزیجات معطر استفاده کنید.