خوراک ماهیچه یکی از پرطرفدارترین و گران‌قیمت‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که در بسیاری از مراسم و مجالس مهم کشور سرو می‌شود. این غذای لذیذ دارای دستورهای متنوعی است و معمولاً همراه با انواع پلوهای معروف ایرانی نظیر کته ساده، زرشک‌پلو، شوید‌پلو و باقالی‌پلو سرو می‌گردد. باقالی‌پلو به عنوان پرطرفدارترین گزینه برای همراهی با خوراک ماهیچه شناخته می‌شود. این غذای خوشمزه و پرهزینه، شهرت جهانی یافته و به عنوان یکی از نمادهای آشپزی سنتی ایران محسوب می‌گردد.

مواد لازم

ماهیچه گوسفندی۴ عدد
سیر۴ حبه
پیاز۵ عدد بزرگ
چوب دارچین۱ عدد
برگو بو۳ عدد
رزماریچند برگ
زعفران دم کرده½ فنجان
کره۱۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

بهترین روش آشپزی ماهیچه مجلسی و خوشمزه به سبک رستورانی

مرحله ۱

برای تهیه خوراک ماهیچه مجلسی، ابتدا پیازها و سیرها را پوست گرفته و شسته می کنیم. سپس پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم. یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و روی حرارت کم قرار می دهیم. کره را داخل قابلمه می اندازیم تا آب شود. نصف پیازها را داخل قابلمه ریخته و تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شوند.

مرحله ۲

سپس ماهیچه ها را به قابلمه اضافه می کنیم. زعفران دم کرده غلیظ، رزماری، چوب دارچین، برگ بو، فلفل و سیرها را نیز به آن می افزاییم. باقی پیاز خلالی را هم اضافه می کنیم.

مرحله ۳

درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت بسیار ملایم به مدت ۵ ساعت ماهیچه ها بپزند. به ماهیچه آب اضافه نمی کنیم چون پیازها و خود ماهیچه ها آب می اندازند.

مرحله ۴

نکته مهم این است که حرارت زیر قابلمه خیلی ملایم باشد و درب قابلمه را در میانه پخت بیش از حد باز و بسته نکنیم، چون این کار باعث می شود بخار آب موجود در قابلمه خارج شود.

مرحله ۵

در انتهای پخت، کمی از گوشت ماهیچه را تست می کنیم. در صورت نرم و مغز پخت شدن آن، نمک غذا را اندازه می کنیم و قابلمه را از روی حرارت برداشته و ماهیچه را در ظرف مورد نظر می ریزیم. با پلو نوش جان کنید.