حلوای ضیابری یکی از انواع شیرین و لذیذ حلواهای سنتی ایرانی است که ریشه و اصالت آن به مناطق شمالی کشورمان باز می گردد. این حلوای خوشمزه از مواد اولیه ای چون آرد گندم، شکر، روغن و گاهی اوقات پسته یا بادام تهیه می شود و با فرایند پخت خاصی به طور سنتی در آن مناطق تولید می گردد. در ادامه می توانید با مراجعه به سایت پختنی، آموزش مرحله به مرحله و کامل طرز تهیه این حلوای سنتی ایرانی را مشاهده نمایید.

مواد لازم

آرد برنج۲ کیلو گرم
کره آب شده۱۰۰ گرم
آب۱ لیوان
جوهر لیمویک سوم قاشق چای خوری
شکر۱ کیلو گرم
زنجبیل۱ قاشق مربا خوری
هل۲ قاشق مربا خوری
زیره۱ قاشق مربا خوری
پودر قند۱ قاشق غذا خوری
مغز گردو۱۰۰ گرم

بهترین روش تهیه حلوای سنتی شمالی

مرحله ۱

در ابتدای فرایند، آرد برنج را الک می کنیم تا یکدست شود. سپس آرد را در یک تابه مناسب می ریزیم و با حرارت کم به مدت ۲۰ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود. پس از آن، آرد را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم کاملا خنک شود.

مرحله ۲

برای تهیه شربت، شکر را با آب مخلوط کرده و در یک قابلمه با حرارت کم حل می کنیم. سپس جوهر لیمو را به آن اضافه می کنیم تا یک شربت غلیظ به دست آید.

مرحله ۳

غلظت شربت بسیار مهم است و باید به گونه ای باشد که بین دو انگشت کشدار باشد. پس از آن، شربت را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم ولرم شود. سپس آرد تفت داده شده را دوباره الک می کنیم تا یکدست و خالص شود.

مرحله ۴

برای تهیه مواد میانی حلوا، زیره سبز، هل و زنجبیل را در ظرفی مخلوط کرده و پودر قند را به آن اضافه می کنیم. سپس آرد الک شده را به تابه اضافه کرده و کمی حرارت می دهیم.

مرحله ۵

شربت را به آرد تفت داده شده اضافه می کنیم تا با هم ترکیب شوند. همچنین شهد را به آرام به مواد اضافه می کنیم تا خمیر چسبناک نشود. در نهایت کره آب شده و مقداری هل را به آن اضافه می کنیم.

مرحله ۶

دوباره مقداری شهد به خمیر اضافه کرده و با دست ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. خمیر باید خوب شکل بگیرد و به دست نچسبد. سپس مقداری از خمیر را برداشته و درون دست شکل می دهیم.

مرحله ۷

روی سطح کار کمی آرد برنج می پاشیم و شروع به باز کردن خمیر حلوا می کنیم. خمیر را با وردنه به صورت یکدست باز می کنیم. سپس یک قاشق مواد میانی را درون آن می ریزیم و از اطراف خمیر را جمع می کنیم.

مرحله ۸

خمیر را به صورت چند لایه روی هم تا می کنیم تا به اندازه دلخواه برسیم. این حلوا به دلیل تا خوردن زیاد خمیر، با نام لایه به لایه هم شناخته می شود. در نهایت حلوها را درون ظرف مورد نظر چیده و سرو می کنیم.