خورش اناربیج یکی از انواع خورشهای سنتی و پرطرفدار در آشپزی ایرانی است که اصالت آن به استان گیلان در شمال ایران باز میگردد. این خورش دلچسب و خوشمزه، از ترکیب گوشت، انار و سبزیجات معطر تهیه میشود و طعم شیرین و ترش آن به خوبی با هم آمیخته شدهاند. برای آشنایی بیشتر با روش تهیه این غذای لذیذ ایرانی، همراه سایت پختنی باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
مغز گردو۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد بزرگ
سبزی معطر۳۰۰ گرم
رب انار۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

بهترین روش تهیه خورش انار و بیج گیلانی به سبک سنتی

مرحله ۱

برای تهیه خورشت اناربیج گیلانی، ابتدا سبزی معطر شامل خالواش، چوچاق، جعفری، گشنیز و نعناع را ریز خرد می کنیم. سپس در تابه ای روی حرارت روغن اضافه کرده و سبزی را تفت می دهیم تا سرخ شود.

مرحله ۲

پس از آن، یکی از پیازها را نگینی خرد کرده و با کمی روغن در قابلمه تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. سپس گردو را آسیاب کرده و به قابلمه اضافه می کنیم و یک دقیقه تفت می دهیم.

مرحله ۳

در ادامه، رب انار، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. سپس ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم گردوها با حرارت ملایم بپزند.

مرحله ۴

پس از یک ساعت، سبزی سرخ شده را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. در همین حین، پیاز باقیمانده را رنده کرده و به همراه گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط می کنیم.

مرحله ۵

پس از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، مخلوط گوشت را به صورت کوفته شکل درآورده و در روغن سرخ می کنیم. سپس کوفته های قلقلی را به خورش اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش روغن بیندازد. در پایان، خورش را همراه با برنج یا کته سرو می کنیم.