این خورش سنتی ایرانی با استفاده از پرپین یا خرفه تهیه می‌شود. این غذا شباهت زیادی به خورش سبزی دارد، اما وجود خرفه به آن طعم و مزه ملایم‌تری می‌بخشد. پرپین در طول پخت، لعاب زیادی در خورش ایجاد می‌کند که باعث ایجاد طعم و بافت منحصربه‌فردی می‌شود. این خورش می‌تواند همراه با برنج سفید یا کته زعفرانی تقدیم شود. به جای استفاده از پوره گوجه‌فرنگی، می‌توان از رب گوجه‌فرنگی نیز بهره برد که کاملاً سلیقه‌ای است.

مواد لازم

پیاز۱ عدد
ادویه و زردچوبهبه مقدار لازم
گوشت۴۰۰ گرم
پرپین (خرفه)۴۰۰ گرم
گوجه۲ عدد
لیمو عمانی۲ عدد
گرد لیموبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
لپهنصف پیمانه

بهترین روش تهیه خورش خرفه بوشهری

مرحله ۱

برای تهیه خورش پرپین یا خرفه، ابتدا پیاز را شسته و پوست کنده، به صورت خلالی خرد می کنیم. سپس در قابلمه ای با کمی روغن، پیاز ها را تفت داده تا طلایی و سبک شوند. در این مرحله، ادویه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی آن خارج شود. گوشت را تکه تکه خرد کرده و همراه با پیاز ها تفت می دهیم. آب جوش را روی آن ریخته و درب قابلمه را می بندیم تا گوشت ها نیم پز شوند.

مرحله ۲

پرپین ها را به خوبی شسته و به صورت ریز خرد می کنیم. سپس در تابه ای با کمی روغن، پرپین ها را تفت داده و کمی زردچوبه به آن اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که نیازی نیست پرپین ها را خیلی سرخ کنید، بلکه کافی است کمی تفت بخورند تا فقط تغییر رنگ دهند. گوجه ها را با رنده ریز پوره کرده و به سبزی ها اضافه می کنیم.

مرحله ۳

پس از اینکه سبزی ها کمی تفت خوردند، درب تابه را بسته و می گذاریم کمی جا بیفتند و روغن پس دهند. گوشت که نیم پز شد، سبزی را به آن اضافه کرده و درب قابلمه را می بندیم تا با هم بپزند و خورش جا بیفتد.

مرحله ۴

در اواسط پخت، لیمو عمانی را با کارد سوراخ کرده و به خورش اضافه می کنیم. لپه را از قبل خیس کرده ایم و با کمی آب می گذاریم تا بپزد. سپس لپه های پخته را آبکش کرده و به خورش اضافه می کنیم. نمک، فلفل و گرد لیمو را نیز به آن اضافه می کنیم.