قورمه مشهدی یکی از غذاهای سنتی و ارزشمند شهر مقدس مشهد محسوب می‌شود که در گذشته برای مناسبات و مجالس خاص و مهم این شهر تهیه و سرو می‌گردید. این غذای لذیذ و پرطرفدار، دارای سابقه و پیشینه کهن در فرهنگ غذایی منطقه بوده و همواره مورد توجه و استقبال اهالی و مسافران این شهر زیارتی قرار داشته است. در ادامه با سایت پختنی همراه باشید تا مراحل کامل و دقیق طرز تهیه این غذای سنتی ارزشمند را به تفصیل مشاهده نمایید.

مواد لازم

گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
دنبه۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و زردچوبهبه مقدار کافی

بهترین روش تهیه قورمه سبزی مشهدی سنتی و لذیذ

مرحله ۱

برای تهیه قورمه مشهدی خوشمزه، ابتدا پیازها را پوست گرفته و به صورت خلالی درشت خرد می کنیم. سپس یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پیاز خرد شده را به قابلمه افزوده و به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. پس از آن، مقداری زردچوبه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا زردچوبه به خورد پیاز برود.

مرحله ۲

در ادامه، گوشت و دنبه را به صورت تکه های کوچک به اندازه چنجه خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. گوشت و دنبه را به خوبی تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهند. سپس مقداری فلفل سیاه و ۱ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله ۳

حرارت زیر قابلمه را کم کرده و اجازه می دهیم گوشت و دنبه با حرارت ملایم به مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزند. در حین پخت، هر ۳۰ دقیقه یک بار به آن سر زده و مواد را کمی زیر و رو می کنیم تا به صورت یکدست بپزند.

مرحله ۴

پس از اینکه گوشت به طور کامل مغز پخت شد، درب قابلمه را کنار گذاشته و حرارت را زیاد می کنیم. سپس مقداری نمک به غذا اضافه کرده و به تفت مواد ادامه می دهیم تا آب درون قابلمه به طور کامل کشیده شود. در نهایت، حرارت را کمتر کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا گوشت و دنبه با روغن خودشان سرخ شوند.

مرحله ۵

در پایان، غذا را درون ظرف مورد نظر می کشیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.