یتیمچه یکی از غذاهای اصیل و محبوب ایرانی است که علی رغم داشتن اسمی کمی غم‌انگیز، در واقع غذایی بسیار سالم و مغذی محسوب می‌شود. این غذای نانی و ساده که از بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی تهیه می‌شود، به دلیل نداشتن گوشت به آن لقب «یتیمچه» داده شده است. با این حال، عدم استفاده از گوشت هرگز بر خوشمزگی و مزیت‌های تغذیه‌ای آن نمی‌کاهد.یتیمچه در شهرهای مختلف ایران با جزئیات متفاوتی تهیه می‌شود، گاهی با گوشت و گاهی بدون آن. اما در هر صورت، این غذای ساده و نسبتاً ارزان قیمت، به دلیل استفاده از مواد اولیه سالم و مقوی، از خوشمزگی و ارزش غذایی بالایی برخوردار است. یتیمچه را می‌توان با انواع مختلف نان میل کرد و برای آشنایی با طرز تهیه کامل و مرحله به مرحله آن، به سایت آموزشی پختنی مراجعه نمایید.

مواد لازم

بادمجان متوسط۴ عدد
سیب زمینی۲ عدد
پیاز۲ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
فلفل سبز شیرینچند عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
آب غورهبه میزان لازم
زردچوبه و فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم

بهترین طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان؛ غذایی لذیذ و مناسب برای مهمانی‌ها

مرحله ۱

برای تهیه یک غذای خوشمزه و مغذی با سیب زمینی و بادمجان، ابتدا باید پوست بادمجان ها را گرفته و آن ها را به صورت گرد برش داد. سپس با افزودن نمک، تلخی بادمجان ها کاهش یافته و آن ها را شسته و آب کش می کنیم تا خشک شوند. در این مرحله، بادمجان ها را در روغن سرخ می کنیم.

مرحله ۲

سیب زمینی ها نیز پوست گرفته و به صورت گرد برش داده شده و در همان تابه سرخ می شوند. پس از آن، روغن اضافی را خالی کرده و سیب زمینی ها را در کف تابه می چینیم. بادمجان ها را در لایه بعدی روی آن ها قرار می دهیم.

مرحله ۳

در ادامه، پیاز ها را شسته، پوست گرفته و گرد برش داده و روی بادمجان ها می چینیم. گوجه ها را نیز به صورت حلقه ای برش داده و روی مواد قرار می دهیم. فلفل سبز شیرین را نیز خرد کرده و به آن اضافه می کنیم.

مرحله ۴

در نهایت، در یک کاسه آب، رب گوجه، آبغوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را مخلوط کرده و به آرامی روی مواد درون تابه می ریزیم. درب تابه را بسته و حداکثر ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم تا غذا پخته شود. سپس غذا را در ظرف مناسب سرو کرده و با نان میل می کنیم.