برنج یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین غذاهای سراسر جهان است. این ماده غذایی پرارزش به روش‌های گوناگونی پخته و سرو می‌شود. یکی از انواع برنج‌های مخلوط، شلغم پلو است که با ترکیبی از شلغم، هویج و سبزی‌های معطر تهیه می‌گردد. این پلو به دلیل وجود سبزی‌های خوشبو، عطر و طعم بی‌نظیری دارد و شباهت زیادی به کلم پلوی شیرازی دارد. در تهیه این غذا، می‌توان از گوشت چرخ‌کرده به صورت قلقلی یا انواع خورش‌ها استفاده نمود. شلغم پلو را می‌توان همراه با سالاد فصل یا سالاد شیرازی سرو کرد. شلغم یکی از سبزیجات مغذی و سرشار از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی است که برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا توصیه می‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله‌به‌مرحله طرز تهیه شلغم پلو، با سایت آموزشی پختنی همراه باشید.

مواد لازم

عدس۱ پیمانه
سبزی خرد شده۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
شلغم خرد شده۱ پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
پیاز داغ۲ قاشق غذا خوری
هویج۲ عدد
برنج۳ پیمانه

تهیه شلغم پلوی خوشمذاق و مجلسی با طعم زعفران

مرحله ۱

برای تهیه پلو مغذی و بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو با شلغم، ابتدا سبزیجات芳香شامل ریحان، نعنا، شوید و مرزه را پاک و شسته و در غذاساز خرد می کنیم. عدس های خیس خورده را با کمی آب به قابلمه اضافه و تا حدودی پخته می کنیم.

مرحله ۲

سپس برنج را شسته و با آب و نمک خیس می کنیم. وقتی برنج نیم پز شد، عدس پخته و سبزیجات خرد شده را به آن اضافه و کمی صبر می کنیم تا بجوشد. آن را آبکش می کنیم.

مرحله ۳

شلغم و هویج را شسته، شلغم ها را پوست کنده و همراه با هویج به صورت تکه های درشت خرد می کنیم. این مخلوط را در تابه ای با کمی روغن تفت داده تا نیم پز شود.

مرحله ۴

در قابلمه ای مناسب، کمی روغن ریخته و ته دیگ مورد نظر را می چینیم. سپس لایه هایی از برنج، عدس و سبزیجات آبکش شده و مخلوط شلغم و هویج را به ترتیب می چینیم. زعفران دم کشیده را روی برنج ریخته و دم کنی روی آن قرار می دهیم.

مرحله ۵

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده تا دم بکشد. این پلو را می توان همراه با انواع خورشی یا گوشت پخته و ادویه دار سرو کرد.