دمپخت سیر یک غذای سنتی و محبوب در شیراز است که با استفاده از مواد ساده و در دسترس تهیه می شود. این غذای خوشمزه و آسان به آماده سازی، در فصول مختلف سال و به ویژه در زمان فراوانی سیر تازه پخته می شود. دمپخت سیر نه تنها طعم و مزه بسیار لذیذی دارد، بلکه به دلیل استفاده از سیر تازه در تهیه آن، از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است. در این مقاله، شما می توانید آموزش مرحله به مرحله و کامل طرز تهیه این غذای سنتی شیرازی را مشاهده کنید. همراه با سایت آموزشی پختنی به یادگیری نحوه تهیه دمپخت سیر بپردازید.

مواد لازم

عدس۱ پیمانه
برنج۲ پیمانه
هویج۱ عدد
تره، جعفری، شوید۲۰۰ گرم
سیر تازهبه میزان دلخواه
نمکبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم
زرچوبهبه میزان لازم

طرز تهیه دمپخت سیر لذیذ و منحصر به فرد به سبک شیراز

مرحله ۱

برای تهیه دمپخت سیر خوشمزه و مخصوص به روش اصیل شیرازی، ابتدا باید برنج را پاک کرده و خوب بشویید. برنج را بر اساس نوع آن چند ساعتی در آب و کمی نمک خیسانده و عدس را نیز یک ساعتی خیسانده شود.

مرحله ۲

هویج ها را شسته، پوست گرفته و به شکل نگینی خرد کرده و در یکی از قابلمه ها ریخته تا کمی نرم شود. در قابلمه دیگر عدس را ریخته تا بپزد و آب آن کشیده شود.

مرحله ۳

برنج خیسانده شده را به همراه ۲ پیمانه آب و سبزی های خرد شده بپزید. برای خوش رنگ شدن پلو می توانید در صورت تمایل به آن کمی زردچوبه اضافه کنید. وقتی که کمی از آب برنج کشیده شد، عدس پخته شده، هویج و سیر های خرد شده را به آن اضافه کرده و با هم ترکیب می کنید.

مرحله ۴

ابتدا برنج را با مواد به خوبی مخلوط کرده تا یکدست شوند، سپس روی آن دمکنی می گذاریم تا بپزد. دمپخت سیر شیرازی را می توان به همراه ترشی لیته یا سالاد شیرازی سرو کرد.