گز آردی یکی از شیرینی های سنتی و بسیار محبوب در فرهنگ و آشپزی ایرانی است که به طور عمده در شهرهای اصفهان و یزد مورد تولید و مصرف قرار می گیرد. این شیرینی سنتی دارای طعم و بافت منحصر به فردی است که آن را به یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین میان وعده های ایرانی تبدیل کرده است. در ادامه با آموزش جزئیات فرآیند پخت و تهیه این شیرینی سنتی ارزشمند همراه خواهید بود.

مواد لازم

شکرنصف پیمانه
سفیده تخم مرغ۱ عدد
گلوگزنصف پیمانه
گلابیک چهارم پیمانه
آبیک چهارم پیمانه
آردیک پیمانه
مغز پستهبه مقدار دلخواه

بازسازی دستورالعمل تهیه گز آردی خانگی و خوشمزه اصفهانی با روش بازاری

مرحله ۱

ابتدا شکر را با آب و گلاب در یک قابلمه مناسب مخلوط می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر کاملاً حل شود.

مرحله ۲

پس از آن، گلوکز را اضافه کرده و اجازه می دهیم شربت به مدت ۱۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم بماند تا قوام پیدا کند. برای بررسی قوام شربت، کمی از آن را بین دو انگشت قرار می دهیم.

مرحله ۳

زمانی که شربت حالت آبکش نداشته و کشدار شد، آماده است. شربت را روی بخار کتری یا سماور قرار می دهیم تا گرم بماند. سپس سفیده تخم مرغ را با دور تند همزن می زنیم تا فرم بگیرد.

مرحله ۴

پس از آن، ۲ قاشق غذاخوری از شربت را روی سفیده تخم مرغ می ریزیم و مخلوط می کنیم تا دمای آنها یکسان شود. سپس کل سفیده را به قابلمه شربت اضافه کرده و خوب هم می زنیم.

مرحله ۵

برای اینکه مایه گز حالت سفتی پیدا کند، حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با قاشق چوبی هم می زنیم. سپس مغز پسته را به مایه گز اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم.

مرحله ۶

برای قالب زدن گز، ابتدا یک قالب مربعی را با پلاستیک فریزر پوشانده و کمی آرد روی آن می پاشیم. سپس مایه گز را با ضخامت یکسان روی پلاستیک پهن کرده و روی آن نیز کمی آرد می پاشیم. گز را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار داده و سپس برش می زنیم.

مرحله ۷

یکی از دلایل شل شدن گز خانگی پس از قرار گرفتن در دمای محیط، عدم هم زدن کافی مایه گز روی حرارت است. همچنین غلظت کم شربت نیز می تواند باعث شل شدن گز شود.