نان های حجیم و فانتزی از جمله انواع نان های بسیار محبوب و پرطرفدار در میان مردم محسوب می‌شوند. گاهی اوقات، این نان‌ها با افزودن انواع پرکننده‌ها و مغزهای متنوع طبخ و آماده‌سازی می‌گردند. یکی از این انواع نان‌های سنتی و محلی، نان پرانا است که به روش تابه‌ای و با مقداری روغن سرخ می‌شود. در طبخ این نان از ادویه‌های خوشبو و معطر همچون زنیان یا رازیانه استفاده می‌گردد که علاوه بر ایجاد طعم مطلوب، خواص دارویی و درمانی متعددی نیز دارند. نان پرانا را می‌توان همراه با انواع خوراک‌ها، غذاهای نانی و همچنین املت‌ها میل نمود. برای آشنایی با جزئیات کامل و مراحل مختلف تهیه نان پرانا، مخاطبان می‌توانند به ادامه این راهنمای آموزشی در سایت پختنی مراجعه نمایند.

مواد لازم

آرد نانوایی سبوس دار یا معمولی۶ پیمانه
خمیر مایه۲ قاشق چای خوری
روغن حیوانی یا جامد۲ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
زنیان یا رازیانه۱ قاشق چای خوری
آب ولرمبه مقدار لازم
شکر۱ قاشق چای خوری

بهترین روش تهیه نان پرانا سنتی و خوشمزه برای وعده صبحانه

مرحله ۱

برای تهیه نان خوشمزه و روغنی پرانا، ابتدا در نصف لیوان آب ولرم، شکر و خمیر مایه را مخلوط کرده و اجازه می دهیم تا به عمل آید. سپس خمیر مایه، نمک و زنیان یا رازیانه را به آن اضافه می کنیم. آرد را به تدریج اضافه کرده و آب ولرم را می افزاییم تا خمیری منسجم و یکدست بدست آید.

مرحله ۲

خمیر را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا نرم و لطیف شود. سپس آن را در کاسه قرار داده و ۴۵ دقیقه استراحت می دهیم. بعد از این مدت، خمیر را به چانه هایی به اندازه نارنگی تقسیم می کنیم.

مرحله ۳

روی سطح کار را آرد پاشیده و چانه ها را با وردنه باز می کنیم. روی خمیر باز شده روغن حیوانی می مالیم، سپس از وسط برش می زنیم و مجدد به شکل چانه در می آوریم. این کار را برای بقیه چانه ها نیز تکرار می کنیم.

مرحله ۴

سپس چانه ها را با وردنه گرد و پهن می کنیم. یک تابه را روی شعله متوسط قرار داده و خمیر را درون آن می پزیم. زیر آن که طلایی شد، طرف دیگر آن را نیز می پزیم. در پایان، اندازه نصف قاشق روغن دور تا دور نان می ریزیم تا سرخ شود.

مرحله ۵

این نان خوشمزه و روغنی پرانا را می توان با انواع خوراک و غذاها مانند املت سرو کرد.