کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و محبوب در فرهنگ غذایی ایران است که به طور سنتی همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه مصرف می شود. این شیرینی معمولاً به شکل مغزدار تهیه می شود که مزایای تغذیه ای قابل توجهی دارد. علاوه بر این نوع مغزدار، یک نوع دیگر کلوچه نیز وجود دارد که به آن کوکی گفته می شود و با استفاده از پسته خردشده و پودر شده به همراه شکلات خرد شده تهیه می شود. این کوکی پسته ای به دلیل استفاده از پسته، ارزش غذایی بالایی داشته و طعم بسیار خوشمزه و ترد دارد. این کوکی ها می توانند به عنوان شیرینی مستقل یا همراه با چای در عصرانه مصرف شوند. برای آشنایی با مراحل دقیق تهیه کوکی پسته ای، به آموزش تصویری موجود در سایت فرهنگی پختنی مراجعه کنید.

مواد لازم

کره۹۰ گرم
شکر دانه ریزنصف لیوان
شکر قهوه ایدو و نیم قاشق غذا خوری
تخم مرغ۱ عدد
آرد۱ لیوان
نشاسته ذرت۱ قاشق غذا خوری (۵ گرم)
بکینگ پودرنصف قاشق چای خوری
نمک۱ پنس
پسته پودر شدهنصف لیوان
پسته خرد شدهنصف لیوان
شکلات شیری۱۰۰ گرم

طرز تهیه کوکی پسته ای لذیذ و مناسب پذیرایی

مرحله ۱

برای تهیه کوکی خوشمذاق با طعم پسته ای، ابتدا یک کاسه برداشته و شکر دانه ریز، شکر قهوه ای و کره نرم شده را درون آن ریخته و با همزن مخلوط می کنیم تا کرم رنگ شود.

مرحله ۲

سپس تخم مرغ را اضافه کرده و هم می زنیم تا با سایر مواد یکدست شود. در ادامه، آرد، نشاسته، بکینگ پودر، نمک و پسته پودر شده را به مخلوط افزوده و به خوبی هم می زنیم تا کاملا ترکیب شوند.

مرحله ۳

در این مرحله، پسته خرد شده و شکلات خرد شده را به خمیر اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا یک خمیر یکدست بوجود آید و پسته و شکلات در تمام خمیر پخش شوند. سپس خمیر را با سلفون پوشانده و ۲۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم.

مرحله ۴

پس از آن، خمیر را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم کرده و به صورت گلوله درمی آوریم. روی سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و گلوله ها را روی آن قرار می دهیم.

مرحله ۵

سپس در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد، به مدت ۱۱ تا ۱۲ دقیقه می گذاریم تا بپزند. پس از آن، سینی را از فر خارج کرده و ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا خنک شوند. در نهایت، کوکی ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف مناسب قرار می دهیم.