کلاچه یک نوع نان سنتی و متمایز است که به دلیل خمیر شیرین و طیف گسترده ای از مواد افزودنی ادویه ای، امکان استفاده آن چه به عنوان نان اصلی و چه به عنوان دسر شیرین را فراهم می آورد. این شیرینی سنتی کشور چک، معمولاً با مواد پرکننده ای مانند دانه خشخاش یا انواع مربا پر می شود که به آن طعم و بافت منحصربه فرد می بخشد. همچنین در برخی دستورالعمل‌ها، افزودن ادویه هایی مانند جوز هندی نیز رایج است. کلاچه را می توان با ترکیباتی متنوع از میوه‌ها، پنیر خامه‌ای و سایر مواد پرکننده لذیذ دیگر نیز پر کرد تا به عنوان یک دسر نیمه‌شیرین سرو شود. برای آشنایی با جزئیات کامل طرز تهیه این شیرینی سنتی چکی، به آموزش مرحله به مرحله سایت پختنی مراجعه کنید.

مواد لازم

آرد۲۷۵ گرم
شکر۴۰ گرم
نمک۳ گرم
تخم مرغ کامل۱ عدد
مایه خمیر فوری۴ گرم
شیر۱۲۵ گرم
زست لیمو ترش (رنده پوست لیمو)۱ قاشق چای خوری
پودر میسیک و نیم گرم
کره بدون نمک۶۰ گرم
تخم مرغ کامل برای رومال۱ عدد
کنجد و سیاه دانهبه مقدار لازم

بهترین روش آماده سازی نان کلاچه خوشمذق برای وعده های صبحانه و عصرانه

مرحله ۱

برای تهیه نان خوشمزه و مخصوص کلاچه، ابتدا یک کاسه مناسب برداشته و نصف مقدار شیر ولرم را با خمیر مخمر و شکر مخلوط می کنیم و ۵ دقیقه کنار می گذاریم تا فعال شود.

مرحله ۲

سپس در کاسه دیگری، آرد، باقی مانده شکر، نمک، ادویه، تخم مرغ و زست لیمو ترش را با هم ترکیب می کنیم. ادویه مورد استفاده پودر میس است که طعم ملایم تری نسبت به جوزهندی دارد و همچنین طعم دارچین و فلفل سیاه را نیز در خود دارد.

مرحله ۳

این مواد را با مایه خمیر آماده شده مخلوط کرده و بقیه شیر را اضافه می کنیم. خمیر را به آرامی ورز می دهیم تا یک خمیر یکدست و لطیف به دست آید. سپس کره را به آن اضافه می کنیم.

مرحله ۴

خمیر را درون ظرف چرب شده قرار داده و ۶۰ دقیقه استراحت می دهیم. پس از آن، ۱۵ دقیقه دیگر استراحت داده و سپس با انگشتان دست وسط خمیر را باز می کنیم.

مرحله ۵

برای مواد داخل نان می توان از گزینه هایی مانند مربای توت فرنگی و سس پستو با پنیر گودا، مربای پرتقال، پوره زیتون و پنیر گودا استفاده کرد. پس از پر کردن نان ها، یک تخم مرغ می زنیم تا از لختگی در آیند.

مرحله ۶

سپس لبه های نان را با قلم مو رومال زده و کنجد و سیاه دانه را روی آن ها می پاشیم. نان ها را در فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه می پزیم تا طلایی شوند.

مرحله ۷

پس از پخت، سینی فر را خارج کرده و اجازه می دهیم خنک شوند. سپس نان ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و سرو می کنیم. این نان ها می توانند برای وعده های صبحانه، عصرانه، سوپ و سالاد مناسب باشند.