شیرینی لندو یکی از انواع شیرینی های سنتی و معروف شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان است. این شیرینی با طعم های متنوعی نظیر پسته، گز، زعفران و سایر طعم های مختلف تهیه می شود و به صورت محلی و سنتی در این شهر پخت و مصرف می گردد. برای آشنایی کامل با مراحل مختلف و جزئیات دقیق طرز تهیه شیرینی لندو، لطفاً به ادامه مطلب در سایت پختنی مراجعه فرمایید. این راهنمای گام به گام و مصور به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید این شیرینی سنتی و خوشمزه را به درستی و با طعم های دلچسب در خانه خود تهیه نمایید.

مواد لازم

خرما۵۰۰ گرم
گندم۶۰۰ گرم
کنجدبه مقدار کافی

بهترین روش تهیه شیرینی لندو سنتی زابلی

مرحله ۱

برای تهیه شیرینی لندو خوشمزه، ابتدا گندم را می شوییم و به مدت ۲ ساعت در آب خیس می کنیم. سپس آب را چند بار تعویض می کنیم.

مرحله ۲

پس از آن، گندم را در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی خارج شود. روی سطح کار را با پارچه نخی تمیز می پوشانیم و گندم را روی آن پخش می کنیم تا آب اضافی کشیده شود.

مرحله ۳

در ادامه، تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و زمانی که گندم ها مرطوب هستند، آن ها را درون تابه می ریزیم و به صورت مداوم هم می زنیم.

مرحله ۴

سپس هسته خرما را جدا کرده و با گوشت کوب له می کنیم. زمانی که بوی خامی گندم از بین رفت و کاملا برشته شد، تابه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله ۵

در این مرحله، گندم برشته شده را به خرمای له شده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. سپس تابه را مجددا روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کنجد را اضافه می کنیم تا برشته شود.

مرحله ۶

حالا کنجد برشته شده را به مخلوط خرما اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. مخلوط را درون یک سینی مناسب ریخته و یک جسم سنگین روی آن قرار می دهیم.

مرحله ۷

پس از ۱۲ تا ۱۳ ساعت، جسم سنگین را برداشته و مقداری از شیرینی را بر می داریم. در نهایت، شیرینی لندو را در کف دست به صورت گردو فرم داده و درون ظرف مورد نظر قرار می دهیم. این شیرینی خوشمزه را همراه با چای زعفرانی تازه دم سرو می کنیم.