شیرینی پادرازی یکی از انواع شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با روش های متنوعی تهیه می شود. این شیرینی به دلیل شکل ظاهری آن که شبیه به پا است، به این نام معروف شده و معمولا همراه با نوشیدنی های داغ مانند چای سرو می گردد. شیرینی پادرازی یکی از شیرینی های اصیل و پرطرفدار شهر قزوین است و به عنوان یکی از سوغات این شهر شناخته می شود. البته این شیرینی در سایر شهرهای ایران نیز تهیه می شود، اگرچه دستور پخت آن ممکن است اندکی با نسخه قزوینی متفاوت باشد. برخی از شیرینی پزی ها برای تهیه این شیرینی از شربت بار نیز استفاده می کنند که به طعم آن جلوه ای شیرین تر می بخشد. برای آشنایی با نحوه تهیه این شیرینی سنتی خوشمزه، می توانید به سایت آموزشی پختنی مراجعه کنید.

مواد لازم

آرد سفید۱۴۰ گرم
آرد برنج۱۰۰ گرم
آرد نخودچی۱۴۰ گرم
روغن صاف قنادی۲۱۰ گرم
پودر قند۵۰ گرم
عسل۵۰ گرم
هل۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۲ قاشق مرباخوری

تهیه شیرینی پادرازی خوشمزه و سنتی قزوینی

مرحله ۱

برای تهیه شیرینی پادرازی خوشمزه، ابتدا پودر قند را داخل کاسه ای می ریزیم و روغن را به آن اضافه می کنیم. با همزن، مخلوط را به حدی می زنیم که رنگ مایع سفید شود و پوکی در آن احساس شود. سپس آرد برنج، آرد سفید و آرد نخودچی را مخلوط می کنیم.

مرحله ۲

مخلوط آردها را ۳ بار از الک رد می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم. با لیسک، همه را مخلوط می کنیم تا خمیر یکدستی داشته باشیم. عسل، هل و زعفران دم کرده را به خمیر اضافه می کنیم و با لیسک همگی را مخلوط می کنیم.

مرحله ۳

بهتر است خمیر را به مدت ۲۴ ساعت استراحت دهیم تا شیرینی با کیفیت تری داشته باشیم. اما می توانید همان زمان که خمیر را آماده کردید، شیرینی را نیز درست کنید. خمیر را با دست ورز می دهیم و روی صفحه کار قرار می دهیم.

مرحله ۴

با وردنه، خمیر را به ضخامت ۱ سانت پهن می کنیم و با انواع قالب، کاتر می زنیم. قالب شیرینی زبان مناسب این نوع شیرینی است. سینی فر را بیرون می آوریم، فر را روشن کرده و روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.

مرحله ۵

کف سینی را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر را قالب می زنیم. داخل سینی با فاصله می چینیم. زرده تخم مرغ را داخل پیاله ای می ریزیم، کمی عسل و زعفران به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم.

مرحله ۶

قلمو را داخل این ترکیب می زنیم و روی شیرینی ها می کشیم. سپس با چنگال، روی خمیر های قالب خورده طرح می کشیم و مجددا با قلمو از ترکیب زرده تخم مرغ روی خمیرها می کشیم. در آخر، مقداری کنجد روی شیرینی ها می پاشیم.

مرحله ۷

سینی را داخل فر قرار می دهیم تا با همان دما به مدت تقریبا ۱۵ دقیقه شیرینی پادرازی پخته شود. بعد از پخت، اجازه می دهیم تا شیرینی ها خنک شوند و سپس از داخل سینی بیرون می آوریم و در ظرف مورد نظر می چینیم.