نان‌های حجیم و فانتزی به‌عنوان یکی از انواع محبوب و پرطرفدار نان‌ها در جامعه شناخته می‌شوند. در این میان، نان تمیس یک نوع سنتی و متعلق به کشور افغانستان است که دارای حجم و ابعاد کمی بزرگ‌تر از نان‌های معمول ایرانی است. این نان فاقد هرگونه فیلینگ و مواد افزودنی خاصی بوده و با استفاده از روغن مالیده می‌شود. نان تمیس را می‌توان به‌تنهایی یا همراه با پنیر به‌عنوان غذای صبحانه و عصرانه مصرف کرد و همچنین در کنار غذاهای نانی و سوپ‌ها برای وعده‌های ناهار و شام نیز استفاده نمود. وجود زیتون و روغن در ترکیب این نان، آن را به‌شدت مقوی و مفید برای سلامت بدن می‌کند. جهت آشنایی با نحوه تهیه و پخت نان تمیس، لطفاً به ادامه مطلب در سایت پختنی مراجعه نمایید.

مواد لازم

شکر۱ قاشق غذا خوری
مایه خمیر۱ قاشق غذا خوری
آب گرم۲ پیمانه
آرد سفید۴ پیمانه
نمک۱ قاشق چای خوری
ماست۲ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
کره یا روغن جهت رومالبه مقدار لازم

تهیه نان تمیس افغانی خوشمزه

مرحله ۱

برای تهیه نان خوشمزه، ابتدا مایه خمیر، آب ولرم و شکر را در یک کاسه مناسب مخلوط کرده و درب کاسه را بسته تا خمیر مایه پف کند. پس از حدود ۱۰ دقیقه، در کاسه دیگری ماست، خمیر مایه عمل آمده، نمک و زرده تخم مرغ را مخلوط کرده و آرد را تدریجاً اضافه می کنیم تا خمیر یک گوشه جمع شود. سپس خمیر را ورز داده و در کاسه قرار می دهیم.

مرحله ۲

خمیر را پوشانده و حدود ۴۵ دقیقه استراحت می دهیم. سپس خمیر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کرده و چانه می زنیم. کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و خمیر را روی آن باز کرده و با چنگال سوراخ می کنیم. با کره یا روغن آن را رومال می کنیم.

مرحله ۳

سپس در فری که با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد گرم شده است، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار می دهیم تا بپزد. مدام چک می کنیم تا نسوزد.