خاگینه هویج یکی از انواع شیرینی های سنتی و مرسوم در میان مراسم و مجالس مختلف ایرانی است. این شیرینی خوشمزه با ترکیبی متنوع از مواد اولیه نظیر آرد، شکر، هویج، تخم مرغ و مواد افزودنی دیگر تهیه می شود. فرایند تهیه این شیرینی مجلسی نیازمند مهارت و دانش در هنر شیرینی پزی است تا بتوان طعم و بافت مطلوبی را به دست آورد. در ادامه این آموزش، مراحل و نکات مهم در پخت خاگینه هویج به تفصیل بیان خواهد شد تا مخاطبان بتوانند این شیرینی لذیذ را در منزل خود تهیه نمایند.

مواد لازم

آرد سفید۳ قاشق غذاخوری
هویج۴ عدد متوسط
تخم مرغ۳ عدد
بکینگ پودر۱ قاشق مرباخوری
مغز گردو۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
پودر هل¼ قاشق چایخوری
شکر۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری

خاگینه هویج خوشمزه و مجلسی؛ طرز تهیه به سبک شمالی

مرحله ۱

برای تهیه خاگینه هویج مجلسی، ابتدا آب و شکر را در یک قابلمه مناسب ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر کاملاً حل شود. سپس زعفران دم کرده را اضافه می کنیم. در صورت تمایل، می توانیم چند دانه هل نیز به شربت بار اضافه کنیم و اجازه دهیم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد تا به قوام برسد. پس از آن، شربت را کنار می گذاریم تا با دمای محیط هماهنگ شود.

مرحله ۲

در مرحله بعد، هویج را پس از شستشو پوست گرفته و با رنده ریز رنده می کنیم و آب اضافی آن را می گیریم. سپس تخم مرغ ها را در یک کاسه مناسب و جادار می ریزیم و به خوبی هم می زنیم. پس از افزایش حجم تخم مرغ ها، هویج رنده شده را به کاسه اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا هویج و تخم مرغ ها یکدست شوند.

مرحله ۳

در ادامه، آرد را با بکینگ پودر ترکیب کرده و دو مرتبه الک می کنیم. این مخلوط را به کاسه اضافه کرده و با دیگر مواد ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. سپس پودر هل و دارچین را به کاسه اضافه کرده و کمی هم می زنیم تا با سایر مواد یکدست شوند.

مرحله ۴

در مرحله بعد، قالب دلخواه را با روغن جداکننده کیک چرب می کنیم و نیمی از حجم قالب ها را با مایه خاگینه پر می کنیم. سپس مقداری مغز گردوی خرد شده داخل قالب ها می ریزیم و باقیمانده حجم قالب را با مایه خاگینه پر می کنیم.

مرحله ۵

فر را از ۱۵ دقیقه قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد روشن کرده ایم تا کاملاً گرم شود. حال قالب ها را داخل فر قرار می دهیم. پس از ۲۰ دقیقه، خاگینه هویج را از فر خارج کرده و شربت بار را روی آن ها می ریزیم. توجه داشته باشید که شربت باید کاملاً خنک باشد تا باعث خمیر شدن خاگینه ها نشود.

مرحله ۶

برای اینکه خاگینه ها به راحتی و بدون دردسر از قالب جدا شوند، می توانید از روغن جداکننده کیک استفاده کنید که به راحتی در منزل با کمترین مواد قابل تهیه است.