کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و لذیذ ایرانی است که به طور سنتی همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه مصرف می‌شود. این شیرینی معمولاً به شکل مغز دار طبخ می‌گردد که از این طریق خواص غذایی و طعم مطبوعی را به همراه دارد. علاوه بر کلوچه مغز دار، نوع دیگری از این شیرینی نیز وجود دارد که بدون مغز هستند و به آن ها کوکی گفته می‌شود.کوکی بلغاری، همان‌طور که از نام آن مشخص است، یک نوع شیرینی سنتی کشور بلغارستان است. این کوکی به سادگی تهیه می‌شود و با استفاده از دو رنگ شکلات، تزیین جذابی به خود می‌گیرد. این کوکی‌ها را می‌توان تا حدود ده روز در یخچال و در ظرف دردار نگهداری کرد. برای آشنایی با نحوه تهیه کوکی بلغاری، می‌توانید به آموزش های موجود در سایت پختنی مراجعه نمایید.

مواد لازم

تخم مرغ۲ عدد بزرگ
پودر شکر۱ پیمانه
عسلیک چهارم پیمانه
وانیلنصف قاشق چای خوری
روغن مایعدو سوم پیمانه
آرد شیرینی۴ پیمانه
نمکیک چهارم قاشق چای خوری
پودر دارچین۱ قاشق چای خوری
جوش شیرین۱ قاشق چای خوری
شکلات تخته ای تلخ خرد شده۱ پیمانه
شکلات تخته ای سفید خرد شده۱ پیمانه
روغن مایع۲ قاشق چای خوری

دستور پخت کوکی بلغاری خوشمزه و منحصر به فرد با روش قنادی

مرحله ۱

برای تهیه کوکی بلغاری خوشمزه، ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. سپس دو عدد سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و کنار می گذاریم. آرد، جوش شیرین، نمک و دارچین را در یک ظرف با هم مخلوط می کنیم.

مرحله ۲

در مرحله بعد، تخم مرغ ها و پودر شکر را در یک کاسه دیگر ترکیب می کنیم. توجه داشته باشید که تخم مرغ ها باید نیم ساعت قبل از شروع کار از یخچال خارج شوند تا به دمای محیط برسند.

مرحله ۳

تخم مرغ ها و شکر را با همزن برقی حدود ۳ دقیقه خوب بهم می زنیم تا به خوبی ترکیب شوند. سپس وانیل و عسل را اضافه کرده و مجددا مخلوط می کنیم تا مایه یکدست شود. در نهایت، روغن را اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله ۴

آرد را کم کم به مایه تخم مرغی اضافه کرده و بهم می زنیم تا خمیر یکدستی ایجاد شود. این خمیر را حدود ۱۰ دقیقه در محیط بیرون از یخچال استراحت می دهیم. سپس از خمیر به اندازه یک قاشق سوپ خوری برداشته و در دست گرد می کنیم.

مرحله ۵

خمیر را در سینی فر با فاصله قرار داده و فشار می دهیم تا صاف شود. سینی فر را در فر به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا پخته شود. وقتی لبه های کوکی ها طلایی شد، آنها را از فر خارج می کنیم.

مرحله ۶

پس از آن، کمی صبر می کنیم تا کوکی ها به طور کامل خنک شوند. سپس آنها را از روی کاغذ روغنی به آرامی جدا می کنیم. در ادامه، هر کدام از شکلات ها را به همراه ۱ قاشق چای خوری روغن در دو ظرف جداگانه مخلوط می کنیم.

مرحله ۷

شکلات ها را روی بخار کتری قرار می دهیم تا ذوب شوند. سپس کوکی ها را تا نیمه در شکلات ذوب شده فرو می کنیم و روی کاغذ روغنی قرار می دهیم. صبر می کنیم تا شکلات ها ببندند. در نهایت، کوکی ها را از روی کاغذ جدا کرده و درون ظرف مناسب می چینیم.