قرابیه خرمای حصیری یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و باسابقه در فرهنگ غنی آشپزی ایرانی است. این شیرینی‌ی سنتی با استفاده از طیف گسترده‌ای از مواد اولیه متنوع تهیه می‌شود. برای آشنایی با جزئیات کامل و مراحل دقیق طرز تهیه قرابیه خرمای حصیری، لطفاً به طور مفصل به راهنمای آموزشی سایت پختنی مراجعه نمایید.

مواد لازم

کره۲۵۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
پودر قند۱۴۵ گرم
پودر نشاسته ذرت۱۳۰ گرم
شیر⅓ لیوان
ماست۳ قاشق غذاخوری
وانیل۵ گرم
بکینگ پودر۱۰ گرم
آرد۴ لیوان
خرما۳۰ عدد
کره۲۰ گرم
پودر دارچین۱ قاشق مرباخوری
جوز هندی⅛ قاشق چایخوری
کنجد½ قاشق چایخوری
مغز گردو خرد شده½ لیوان

طرز تهیه قرابیه خرمای حصیری مجلسی و ساده

مرحله ۱

برای تهیه قرابیه خرمای حصیری خوشمزه، ابتدا کره را از یخچال خارج کرده و اجازه می دهیم با دمای محیط هماهنگ شود. سپس پوست و هسته خرماها را جدا کرده و درون یک تابه مناسب می ریزیم.

مرحله ۲

کره را به تابه اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا خرما نرم شود. سپس پودر دارچین، جوز هندی، کنجد و مغز گردو خرد شده را به تابه اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله ۳

زمانی که مواد میانی یکدست شد، تابه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم کاملا خنک شود. در ادامه فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود.

مرحله ۴

کره نرم را درون یک کاسه مناسب ریخته و پودر قند را درون کاسه الک کرده و با دور تند همزن برقی به مدت ۲ دقیقه هم می زنیم. سپس وانیل و تخم مرغ را به کاسه اضافه کرده و مجددا به مدت ۵ دقیقه مخلوط می کنیم.

مرحله ۵

شیر و ماست را به کاسه اضافه کرده و مجددا هم می زنیم. سپس نشاسته ذرت، آرد و بکینگ پودر را درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک کرده و به تدریج به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله ۶

مواد درون کاسه را مخلوط می کنیم تا خمیر نرمی حاصل شود. روی سطح کار را آرد پاشی کرده و از خمیر به اندازه یک نارنگی کوچک جدا می کنیم، سپس روی سطح کار قرار داده و با وردنه به شکل مربع باز می کنیم.

مرحله ۷

روی خمیر یک بعلاوه فرضی ایجاد کرده، سپس دو مربع مورب هم را به صورت دانه های شانه برش می زنیم و مواد میانی را روی قسمت برش نخورده خمیر قرار داده و با خمیر روبروی آن مواد میانی را می پوشانیم.

مرحله ۸

به صورت تناوب یکی یکی نوارهای خمیر را روی هم قرار داده تا به صورت حصیری درآید. خمیرهای شکل داده شده را درون سینی فر قرار داده و سینی را طبقه میانی فر گذاشته و اجازه می دهیم قرابیه ها بپزند.

مرحله ۹

زمانی که اطراف قرابیه ها طلایی شدند، سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. پس از اینکه قرابیه ها خنک شدند، مقداری پودر قند روی آنها الک کرده و به همراه چای تازه دم سرو می کنیم.