این شیرینی از جمله شیرینی‌های مرسوم و توصیه‌شده برای پذیرایی در مناسبت‌های ویژه ازجمله عید نوروز است. این شیرینی اصیل و مرتبط با شهر تبریز بوده و علاوه بر خوش‌طعمی، از بافت ترد و لطیفی نیز برخوردار است. این شیرینی در سه طعم و رنگ متنوع شامل کرم، کاکائو و پسته تهیه می‌شود. نکته قابل توجه در تهیه این شیرینی، عدم استفاده از تخم‌مرغ در فرایند پخت است که موجب سبک‌بودن آن می‌گردد. برای نگهداری مناسب این شیرینی توصیه می‌شود که در ظرف در پوشیده و در یخچال نگهداری شود. مراقبت در زمان قرارگیری این شیرینی در فر نیز ضروری است، زیرا در صورت ماندن بیش از حد در فر، ممکن است بافت نرم و لطیف آن سفت و سخت شود.

مواد لازم

کره نرم شده۲۵۰ گرم
پودر شکر۱ لیوان
نشاسته سیب زمینی یا گندم۱ لیوان
آرد۲ لیوان
وانیل۵ گرم
کاکائو۱ قاشق مربا خوری
پودر پسته۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه قرابیه کره ای خوشمزه و مجلسی به سبک ترکیه ای

مرحله ۱

برای تهیه قرابیه کره ای، ابتدا کره را از یخچال خارج کرده و نرم می کنیم. سپس کره و پودر شکر را با همزن برقی مخلوط می کنیم تا رنگ روشن شود و مخلوط کشدار شود.

مرحله ۲

در مرحله بعد، نشاسته سیب زمینی و آرد را به مخلوط اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیر یک دست و لطیفی بدست آید. خمیر را به سه قسمت تقسیم می کنیم. به یک قسمت پودر کاکائو و به قسمت دوم پودر پسته اضافه می کنیم.

مرحله ۳

سپس خمیرها را به اندازه یک گردو برداشته و در کف دست فشار داده و با چنگال شکل می دهیم. کف سینی را کاغذ روغنی پوشانده و با کمی روغن چرب می کنیم. شیرینی ها را درون سینی فر چیده و در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد می پزیم تا کمی رنگ آن تغییر کند و طلایی شود.

مرحله ۴

حدود ۱۰ دقیقه برای پخت شیرینی کافی است. پس از ۱۰ دقیقه، سینی فر را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد. سپس شیرینی ها را به آرامی از سینی و کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف مناسب می چینیم.