باقلوای ارده یکی از انواع محبوب و خوشمزه شیرینی های شربتی در میان کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود. این شیرینی لذیذ به دلیل ترکیب منحصربه‌فرد مواد اولیه همچون آرد، شکر، روغن و ارده، از محبوبیت بسیار زیادی در میان مردم این منطقه برخوردار است. برای آشنایی کامل با روش تهیه باقلوای ارده به‌صورت گام‌به‌گام و مرحله‌به‌مرحله، لطفاً به ادامه مطلب در سایت آموزشی پختنی مراجعه فرمایید.

مواد لازم

ارده۱ لیوان
کره۱۷۵ گرم
مغز گردوی خرد شده۱ پیمانه
ورق یوفکا مخصوص باقلوا۹ عدد
آب۳ لیوان
شکر۳ لیوان
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری

عطر و طعم باقلوای ارده ترکیه ای

مرحله ۱

برای تهیه باقوای خوشمزه با طعم ارده، ابتدا باید شربت بار را آماده کنیم. برای این منظور، شکر را با آب داخل یک قابلمه مناسب مخلوط کرده و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا شربت شروع به جوشیدن کند. هر از گاهی باید شربت را هم بزنیم تا شکر به طور کامل درون آب حل شود.

مرحله ۲

پس از اینکه شربت شروع به جوشیدن کرد، حرارت را ملایمتر می کنیم و آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم شربت حدود ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد.

مرحله ۳

پس از گذشت ۱۰ دقیقه که شربت بار غلیظ شد، آنرا از روی حرارت کنار می گذاریم. برای تهیه باقلوا، ابتدا یک ورق یوفکا را روی سطح کار باز می کنیم، سپس دو و نیم قاشق ارده و مقدار زیادی گردوی خرد شده روی آن می ریزیم.

مرحله ۴

حتما باید گردو ها را خرد کنیم تا خمیر یوفکا را هنگام رول کردن پاره نکنند. ارده و گردو را به صورت پخش روی خمیر یوفکا می ریزیم. سپس یک سیخ چوبی یا ورنده نازک بین خمیر قرار می دهیم و آنرا به دور آن رول می کنیم.

مرحله ۵

پس از اینکه خمیر را رول کردیم، آنرا از کناره ها با دست فشار می دهیم تا رول ما حالتی چروک پیدا کند. در ادامه رول ها را به همین شکل درست می کنیم و درون یک قالب مناسب می چینیم. هر رول را می توانیم به دلخواه به چند قسمت تقسیم کنیم.

مرحله ۶

در این مرحله فر را با دمای ۱۶۵ درجه سانتیگراد روشن می کنیم، سپس کره را داخل یک کاسه مناسب ذوب می کنیم و با برس روی رول ها درون قالب می مالیم.

مرحله ۷

حالا قالب را درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم باقلواها تغییر رنگ دهند و رنگشان مایل به قهوه ای شود، سپس آنها را از فر خارج کرده و ۵ دقیقه زمان می دهیم تا از حرارت بیفتند، سپس شربت بار ولرم را روی باقلواها می ریزیم.

مرحله ۸

توجه داشته باشید که اگر باقلواها کاملا برشته نشده باشند، شربت بار آنها را خمیر می کند. باقلواها را چند ساعت در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا شربت به طور کامل به خوردشان برودد، سپس در ظرف چیده و سرو می کنیم.

مرحله ۹

شربت باقلوا باید مانند شربت زولبیا و بامیه غلیظ باشد. اگر زمان خارج کردن باقلوا از فر متوجه شدیم که به خوبی برشته نشده است، می توانیم چند دقیقه آنرا زیر گریل فر قرار دهیم تا برشته شود.