شیرینی زعفرانی یکی از انواع شیرینی های سنتی و محبوب ایرانی است که به طور سنتی برای شب عید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی خوشمزه و ظریف را می‌توان با استفاده از مواد ساده و دردسترس تهیه نمود. دستور پخت این شیرینی به دو روش ارائه شده است: روش اول بدون نیاز به فر و با پخت روی گاز که سریع و آسان است، و روش دوم با استفاده از فر که نیازمند کمی زمان و دقت بیشتر است. هر دو روش تهیه منجر به تولید شیرینی‌های زعفرانی خوشمزه و معطر می‌شود که می‌توانند به عنوان پذیرایی در مراسم شب عید و سایر مناسبت‌های خاص مورد استفاده قرار گیرند.

مواد لازم

تخم مرغ۱ عدد
هل سابیده شده۱قاشق چای خوری
بکینگ پودر½ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
آرد۲ لیوان
پودر قنددو سوم لیوان
کره یا روغن قنادی۱۵۰ گرم
وانیلنوک قاشق چای خوری

عطر و طعم زعفران در شیرینی های ویژه نوروز

مرحله ۱

برای تهیه شیرینی زعفرانی، ابتدا کره، وانیل و پودر قند را در کاسه مخلوط کرده و با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم می زنیم تا کرمی رنگ شود. سپس تخم مرغ، هل و زعفران را به مخلوط اضافه کرده و هم می زنیم تا یکدست شود. آرد را به آرامی به مخلوط اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیر جمع شود و به دست نچسبد. روی سطح کار را کمی آرد می پاشیم و خمیر را با وردنه به ضخامت نیم سانت باز می کنیم.

مرحله ۲

سپس قالب می زنیم و کاغذ روغنی را در قالب قرار داده و کمی آن را چرب می کنیم. شیرینی ها را در قالب چیده و زرده تخم مرغ و زعفران را با هم مخلوط کرده و روی آن ها می مالیم. مغزیجات را نیز روی آن ها می پاشیم.

مرحله ۳

قالب را در قابلمه بزرگتر قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. سپس قالب را در آن قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه می پزیم تا شیرینی ها طلایی شود. می توان این شیرینی ها را در سینی فر که کف آن را با کاغذ روغنی پوشانده ایم، چید و به مدت ۲۰ دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد پخت.

مرحله ۴

در نهایت، اجازه می دهیم قالب یا سینی فر خنک شود و سپس شیرینی ها را از قالب جدا می کنیم. این طرز تهیه شیرینی نخودچی بسیار سریع و خوشمزه است و یکی از انواع محبوب و پرطرفدار شیرینی های عید نوروز می باشد.