شیرینی حاج کریمی یکی از انواع شیرینی های سنتی و مشهور شهر قزوین محسوب می شود که با طعم های متنوع و بی نظیری پخته می شود. این شیرینی سنتی از گذشته تاکنون در میان مردم محلی و بومی قزوین طرفداران بسیاری دارد و به عنوان یک میراث فرهنگی و غذایی شناخته می شود. در ادامه با سایت پختنی همراه باشید تا آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه این شیرینی خوشمزه و سنتی را مشاهده کنید.

مواد لازم

آرد برنج۲۵۰ گرم
آرد قنادی۲۵۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
روغن جامد۲۰۰ گرم
پودر قند۱۷۵ گرم
بکینگ پودر۱ قاشق چایخوری
پودر هل۱ قاشق چایخوری
ماست۳۰ میلی لیتر
پودر پسته۱۷۵ گرم
پودر قند۲۵ گرم
پودر هل۱ قاشق چایخوری
گلاب۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری

عطر و طعم شیرینی های خوشمزه و آسان حاج کریمی به سبک قزوینی

مرحله ۱

برای تهیه شیرینی حاج کریمی مخصوص، ابتدا روغن جامد را با پودر قند و پودر هل در یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. سپس تخم مرغ ها را یک به یک اضافه کرده و با همزن مخلوط می کنیم تا با مواد یکدست شوند.

مرحله ۲

در ادامه، ماست را اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. سپس آرد و بکینگ پودر را با هم ترکیب کرده و روی مواد داخل کاسه الک می کنیم. با لیسک مخلوط می کنیم تا خمیری نرم و یکدست درون کاسه جمع شود. خمیر را پوشانده و ۳ ساعت استراحت می دهیم.

مرحله ۳

در این فاصله، مواد میانی را آماده می کنیم. پودر پسته را با گلاب، روغن، پودر قند و پودر هل ترکیب می کنیم تا حالت خمیری پیدا کنند. سپس به اندازه یک فندق از مواد بر می داریم و گرد می کنیم.

مرحله ۴

فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم می کنیم. سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم. خمیر را به قطر نیم سانتی متر باز کرده و چند عدد از گلوله های فندقی روی آن قرار می دهیم. سپس به اندازه نصف گردو از خمیر بر می داریم و پس از باز کردن روی مواد میانی قرار می دهیم.

مرحله ۵

در این مرحله روی خمیر را با مهر دلخواه مهر می کنیم و درون سینی فر می چینیم. به همین ترتیب تمام مایه شیرینی را آماده کرده و درون سینی فر می چینیم. در آخر سینی را درون فر قرار داده تا شیرینی ها به مدت ۲۰تا ۲۵ دقیقه بپزند.